Thursday, May 19, 2011

sebentar tadi aku terfikir..beza antaranya SUKA dan CINTA..
(asyik nak cakap pasal cinta je aku nie) hahaha

so.,boleh kalian tolong aku mencari definisi antara kedua Suka dan Cinta ini.?
definisi yang mungkin boleh membantu aku dalam mencari erti sebenar antara keduanya.
atau aku sendiri yang akan meluahkan apa yang aku fikirkan.?

hmm..,bagi aku Cinta adalah satu anugerah yang sangat istimewa dan sangat berharga dalam kehidupan.
dan Cinta tak semestinya berlandaskan nafsu sahaja macam yang jadi dengan rata-rata remaja cyber sekarang.!
fuck la.!bila cakap Cinta je mesti nak kaitkan dengan seks.??hey.! love n sex tak boleh bersama.!paham.?
Cinta bagi aku dalam dua jalan ; Cinta yang kita pilih atau Cinta yang tidak dipilih.
 
sebagai contoh ; engkau cintakan ibu kau.tapi adakah kau yang pilih ibu kau itu sebagai ibu kau.?tidak.!semua itu urusan Ilahi.kau ditakdirkan mencintai ibumu sekarang..tapi berbeza dengan awek kau.kau cintakan awek kau atas pilihan hati kau..jadi yang mana lebih murni.?yang mana lebih agung.?
 
bagi aku keduanya sama..cinta tetap agung tidak kira kepada siapa rasa itu engkau wujudkan.
sebab cinta adalah lahir dari rasa SAYANG.dan sayang itulah yang membuat semuanya indah.
dan cinta yang lahir dari rasa sayang ialah cinta yang tidak mengharapkan balasan cinta daripada yang menerimanya..
kita sering keliru antara cinta (sayang) dan SUKA..
suka ialah sub kepada sayang dan cinta..suka ialah suka..dan apabila kita suka akan seseorang,tidak semestinya kita akan sayang dan mencintai orang itu..suka ialah rasa yang fitrah pada manusia normal..( same goes dgan sayang ) dan suka adalah sesuatu yang memuaskan hati kita.
sebagai contoh ; kita suka dengan seseorang..tapi kita tidak pernah terlintas mahukan dia sebagai teman hidup kita..sama seperti kita menyukai sesuatu benda..berbeza dengan cinta..aku contohkan seorang artis yang terkenal ; macho/cun meletop.! kalian suka akan artis itu..tapi sampai satu ketika si artis itu dah tak macho/lawa..kalian dah tak suka kat dia dan berpaling pada artis lain plak..see.??
berbeda dengan cinta..kalau kalian cintakan seseorang atau sesuatu..kalian tetap akan menerima apapun tentang cinta kalian tu..
urmm....aku nak ulas panjang lebar pun susah dalam skop pegun nie..kalau ada yang nak dengar lebih pasal pendapat aku..boleh lah lepak2 pekena kopi then kita kongsi pendapat pasal isu nie..

tapi yang nak aku sampaikan.,cinta adalah something yang takde punca..ia datang sendiri..ia hadir dalam hati kau tanpa kau sendiri sedar..itulah cinta berdasarkan sayang...bukan cinta monyet terbang ok.!
dan cinta tidak semestinya berlandaskan nafsu sesama manusia atau sesama jenis (gay/lesb).
cinta itu anugerah..dan cinta utama hanya pada ALLAH..
cinta pada haiwan.,pokok.,udara.,dan semuanya..cintailah semuanya..
dan cintailah cinta itu sebelum mencintai seseorang..jadilah pencinta untuk mencintai cinta...



When your chest is free of your limiting ego,

Then you will see the ageless Beloved
You can not see yourself without a mirror
 Look at the Beloved, He is the brightest mirror
-rumi poem

love is reckless not reason
reason seeks a profit
love come strong
consuming herself,unabashed
yet in the midst of suffering,
love proceed like a millstone,
hard surfaced and straightforward

having died self-interest,
she risks everything and ask for nothing,
love gambles away every God gift bestow.
without cause God gave us Being ;
withoput cause give it back again
- rumi poem



( i wish aku leh cakap camnie kat awek cun tu ) hahaha

No comments: