Thursday, June 08, 2017

lebih lagi

ramadhan kali ini tampak lebih bererti bagiku
atau patut aku katakan tahun 2017 ini adalah tahun paling bererti bagiku?
entahlah. yang pastinya, aku makin berani meniti hari
aku makin berani disentuh mentari
aku makin menjauh dari bayangan Johnny

Wednesday, June 07, 2017

tinggi, lagi dan lagi - tinggi lagi
terbang lah, meninggi lah wahai hati
tinggal kan bumi di mana jasad

Sunday, December 18, 2016

mati

pada suatu hari
pada satu hati
saat matahari terbenam
saat jasad ini ditanam

matahari dan mata hati
pada hari ku mati hati

Sunday, October 23, 2016

pulangkan , dan lupakan

awak dah langgar janji
syarat pertama, tidak akan berterimakasih
ingat lagi?
kataku

tapi, saya cuma tunjukkan tanda saya menghargai kebaikan awak
dengan mengucap terima kasih
mengungkap tanda syukur
sebuah penghargaan dalam senada bahasa
ujar dia

segala puji itu adalah milik tuhan sekalian alam
bersyukurlah kepada tuhan
dan nantikan ganjaran yang dijanjikan
jangan zalim, jangan lupa janji
terdengar gema suara itu dihati aku dan dia
dan kami saling memandang saat suara itu menghilang

Monday, August 22, 2016

Alak - Pusher

Allah suruh kita berbuat baik
jadi baik
berbuat baik
berfikir baik
bersangka baik

Alak cakap, buatlah apa saja yang mendatangkan kebaikan
kebaikan untuk semua

semoga Allah memberkati dan merahmati Alak

p/s - kawan yang baik akan mengingatkan kamu kepada kebaikan.

nasihat orang lama

kalau diikutkan hati - mati
kalau diikutkan rasa - binasa

cypher orang tua tua ni susah
nak kena tenang, tengok alam

buang keinginan hati
buang perasaan yang dipengaruhi

baru nampak mana yang kau nak ikut. rasional

Tuesday, August 16, 2016

1990
tahun kuda,
dan ironinya -
sering saja diperguna, diperkuda-kan
dan, ya, aku tak marah

berserah, jangan mengalah

darah, merah
yang mengalir dengannya rasa marah
akal yang mengerah rasa bosan diratah
keringat yang ikhlas dikerah 
membuatkan luka-hati makin parah

- jangan pernah menyerah
- tuhan ada untuk kau berserah

kata hati, usai kering darah merah
yang mengalir dari luka-hati yang ditarah

hakiki

katakan semua itu luahan hati
yang menanti untuk diratapi
atau mungkin saja dibiar sepi
mati

atau namakan ia sebagai puisi
menunggu untuk dideklamasi
atau mungkin saja dibiar basi
mati

kalau kau anggap ianya sebagai sajak
baris bait madah yang cuba menginjak
dari paksi cinta - dimana ia berpijak
mati

yang akhirnya - mati
tak ada yang azali
kecuali cinta
dan hati - 'aridhi

tanya

jiwa berteriak anak
hati yang carik ditarik
rasa serik dengan terik

apa akan mati hati?

kenapa tak cuba untuk mencuba?

apakah - kiamat satu penamat?
adakah - akan mati hati ini?

apakah - adakah ?