Monday, May 16, 2011

gotong-royong

dalam kehidupan seharian..
dalam sehari-hari aku bernafas..kadang aku alpa untuk melihat pada yang lemah..
lemah.?kuat..? satu persoalan yang terbit dalam asyik aku bergurau dengannya akan ini..
persoalannya ; dimanakah letaknya kuasa yang 'kuat' dan dimana kurangnya yang 'lemah'..??
lewat ini aku akur akan satu kekuatan yang dikuatkan oleh kita..WANG.!
"bau wang wangi.." antara lirik sang seniman malaysia..benar.!
bau kertas bercetak dakwat itu wangi..kenapa wangi..?
kerana minda yang menilai ia.."waktu sayang.,tahik pun wangi.." kata sahabat..
begitulah juga untuk WANG ini..sangatlah kita perlu akan ia dalam menjalani kehidupan..
untuk terus hidup..untuk tersenyum..untuk segalanyalah.!bahkan untuk mengambil wudu' juga memerlukan WANG.! *bayar bil air lah makne nye..adess
jadi.?siapa yang menguatkan kuasa kertas berdakwat itu.?
mengapa minda membuat deria kita buta tika menghidu bau dakwat diatas kertas itu.?
bukankah dakwat itu juga lahirnya dari bahan kimia..?
dan bahan kimia juga tergolong dalam keluarga racun..?
dan yang juga dikelaskan dalam sekolah radioaktif..?
radioaktif.??bukankah tenaga nuklear juga antara ahli keluarga terdekat dalam salasilah radioaktif itu.??
aduhh..pening..bukan kah keluarga 'mereka' itu sangat berbahaya keatas manusia.??keatas kita semua.??
eh..bukankah malaysia ingin membangunkan satu projek Radioaktif/Nuklear di dalam negara (baca:Kuantan).???
siapa yang membenarkan projek itu.??
dan siapa yang membuat kertas berdakwat yang digelar WANG itu berkuasa.??
bukankah kita;manusia yang menjadi jawapan persoalan diatas.??
jadi..?bukankah kita yang patut mengawal kuasa itu agar tidak disalahgunakan.??
jadi.,mengapa mesti kuasa yang dikawal oleh manusia mampu mengawal manusia.??
harap kalian boleh membantu aku menghurai dan menjawab persoalan yang amatlah susah bagiku untuk mencari jawapannya...kerana jawapan yang ditemui seiring dengan fikiran yang jauh ; takut dikatakan bodoh sombong..
kerana aku takut jawapan yang aku temui itu dikatakan mimpi sang kulai..mimpinya untuk memiliki i-phone apple pada zaman paleolitik..?????????

2 comments:

FastRi said...

destroy power, not people

Unknown said...

then people have to destroy it not powering it. :(